Jes, kesäkuulla veloille tapahtui paljon kuten toivoinkin.Palkkaa tuli mukavasti, PRA:n velka lähtee maksusuunnitelman myötä pois ulosotosta. 66,7 % ulosoton alkupääomasta on nyt saatu pois ulosotosta - joko maksettua kokonaan, peruttu tai muista maksujärjestelyistä on sovittu.
Kesäkuussa ulosottovelka pieneni yhteensä 8 881,69 €. Todella hyvä kuukausi.
Mistä tämä 8 881,69 euroa sitten koostui? Palkasta tehty ulosmittaus oli normaalia suurempi lomarahojen takia, nyt ulosmitattiin 3 328,29 €. Tämän lisäksi sain maksettua sovitusti kolmannen erän PRA:n kanssa tehtyä maksusuunnitelmaa, joten he peruuttavat velan ulosotosta. Tässä kuussa sille velalle vielä kohdistui maksuosuus, joka lyhentää maksusuunnitelman kestoa suoraan PRA:n kanssa. Tämän yksittäisen velan poistuminen ulosotosta vaikuttaa kokonaispottiin noin 6 000 euroa ylimääräistä.
Maksuosuuksia kohdstui PRA:n lisäksi yhteensä neljään velkaan - Bondoralle 750,73 euroa, Weststarille 852,37 euroa, SEB:lle 263,60 euroa ja OPR:lle 798,81 euroa. Nyt kesäkuun jälkeen ulosotossa on velkaa yhteensä 56 917,96 €. Tästä määrästä 76,28% eli 43 417,90 euroa kasvaa korkoa ja loput on korottomia. Korkoa ja kuluja veloille kasvoi yhteensä 341,54 euroa, tämä tarkoittaa sitä että jatkossa kuukausittaiset noin 1 3000 euron ulosmittaukset lyhentävät velkoja joka kuu tuhannella eurolla.
Tämän hetken ennusteen mukaan 50 000 euron maaginen raja tullaan alittamaan ensi tammikuussa, 40 000 euron raja ensi toukokuussa ja vielä 30 000 euron raja ensi vuoden marraskuussa. Jos kaikki etenee suunnitelmien ja ennusteiden mukaisesti niin vapaudun ulosotosta kokonaan maaliskuussa 2029.
Ulosoton ulkopuolelta myös tilannepäivitystä. Olen maksanut alunperin Bank Norwegianin lainaa nyt muutaman vuoden erillisen akordin mukaisesti. Siellä lainasumma on tällä hetkellä hieman alle 20 000 euroa. Viime viikolla sain tiedon asianajotoimistolta, että tuota velkaa ei kannata lähteä käräjille viemään koska riski epäsuotuisasta tuomiosta on erittäin suuri. He olivat kuitenkin saaneet velkojan kanssa neuvoteltua sopimuksen, että velkoja hyvittää 10% tähän mennessä maksetuista lainakuluista. Olen ehtinyt tuohon velkaan liittyen maksamaan korkoja ja kuluja yli 20 000 euroa, joten täältä pitäisi tulla hyvitystä nelinumeroinen summa. Palautuvat rahat tullaan käyttämään samaisen velan lyhentämiseen ja maksusuunnitelma akordin mukaisesti jatkuu normaalisti.
Muita takaisinperintäprosesseja on asianajotoimistolla käynnissä ainakin kolmeen velkaan liittyen. Näistä ensimmäiset ovat olleet käräjäoikeuden jonossa jo reilun vuoden päivät, joten toivottavasti nämä ovat kohta käsittelyvuorossa. Päivitän tilannetta kun tilanteet etenevät.
Hyvää kesää kaikille, muistakaa syödä paljon jäätelöä.