tiistai 23. kesäkuuta 2026

Ulosotto kesäkuu 2026 - 2/3 etappi saavutettu

Jes, kesäkuulla veloille tapahtui paljon kuten toivoinkin.Palkkaa tuli mukavasti, PRA:n velka lähtee maksusuunnitelman myötä pois ulosotosta. 66,7 % ulosoton alkupääomasta on nyt saatu pois ulosotosta - joko maksettua kokonaan, peruttu tai muista maksujärjestelyistä on sovittu.

Kesäkuussa ulosottovelka pieneni yhteensä 8 881,69 €. Todella hyvä kuukausi.



Mistä tämä 8 881,69 euroa sitten koostui? Palkasta tehty ulosmittaus oli normaalia suurempi lomarahojen takia, nyt ulosmitattiin 3 328,29 €. Tämän lisäksi sain maksettua sovitusti kolmannen erän PRA:n kanssa tehtyä maksusuunnitelmaa, joten he peruuttavat velan ulosotosta. Tässä kuussa sille velalle vielä kohdistui maksuosuus, joka lyhentää maksusuunnitelman kestoa suoraan PRA:n kanssa. Tämän yksittäisen velan poistuminen ulosotosta vaikuttaa kokonaispottiin noin 6 000 euroa ylimääräistä.

Maksuosuuksia kohdstui PRA:n lisäksi yhteensä neljään velkaan - Bondoralle 750,73 euroa, Weststarille 852,37 euroa, SEB:lle 263,60 euroa ja OPR:lle 798,81 euroa. Nyt kesäkuun jälkeen ulosotossa on velkaa yhteensä 56 917,96 €. Tästä määrästä 76,28% eli 43 417,90 euroa kasvaa korkoa ja loput on korottomia. Korkoa ja kuluja veloille kasvoi yhteensä 341,54 euroa, tämä tarkoittaa sitä että jatkossa kuukausittaiset noin 1 3000 euron ulosmittaukset lyhentävät velkoja joka kuu tuhannella eurolla.




Tämän hetken ennusteen mukaan 50 000 euron maaginen raja tullaan alittamaan ensi tammikuussa, 40 000 euron raja ensi toukokuussa ja vielä 30 000 euron raja ensi vuoden marraskuussa. Jos kaikki etenee suunnitelmien ja ennusteiden mukaisesti niin vapaudun ulosotosta kokonaan maaliskuussa 2029.

Ulosoton ulkopuolelta myös tilannepäivitystä. Olen maksanut alunperin Bank Norwegianin lainaa nyt muutaman vuoden erillisen akordin mukaisesti. Siellä lainasumma on tällä hetkellä hieman alle 20 000 euroa. Viime viikolla sain tiedon asianajotoimistolta, että tuota velkaa ei kannata lähteä käräjille viemään koska riski epäsuotuisasta tuomiosta on erittäin suuri. He olivat kuitenkin saaneet velkojan kanssa neuvoteltua sopimuksen, että velkoja hyvittää 10% tähän mennessä maksetuista lainakuluista. Olen ehtinyt tuohon velkaan liittyen maksamaan korkoja ja kuluja yli 20 000 euroa, joten täältä pitäisi tulla hyvitystä nelinumeroinen summa. Palautuvat rahat tullaan käyttämään samaisen velan lyhentämiseen ja maksusuunnitelma akordin mukaisesti jatkuu normaalisti.

Muita takaisinperintäprosesseja on asianajotoimistolla käynnissä ainakin kolmeen velkaan liittyen. Näistä ensimmäiset ovat olleet käräjäoikeuden jonossa jo reilun vuoden päivät, joten toivottavasti nämä ovat kohta käsittelyvuorossa. Päivitän tilannetta kun tilanteet etenevät.

Hyvää kesää kaikille, muistakaa syödä paljon jäätelöä.

tiistai 26. toukokuuta 2026

Ulosotto toukokuu 2026 - lisää numeroita vai henkilökohtaista otetta?

Viime postauksen kommenteissa esiin nousi blogini tylsyys - kaivataan lisää henkilökohtaista otetta. Yritin oikein pohtia mitä henkilökohtaista tähän toisin mukaan. Tämä matka ulosoton kanssa alkaa olemaan jo niin rutiinia, että se ei itsessään herätä enää tässä kohtaa kovin suuria tunteita suuntaan tai toiseen.

Ulosotosta huolimatta elämä on jatkunut eteenpäin. Näiden vuosien aikana henkilökohtaisessa elämässä on tapahtunut vaikka mitä - enimmäkseen positiivisia asioita. Luottotiedottomuus ei ole liian paljoa vaikuttanut elämääni. Minulla on edelleen omistusasunto sekä luottokortteja, sähkösopimusta olen vaihtanut parikin kertaa, vakuutukset on voimassa ja kilpailutettu normaalisti. Kännykkäliittymä on työnantajan kautta, joten siinäkään ei ongelmia. Joskus olisi ollut mukava tehdä osamaksulla jotain isompia hankintoja, mutta se ei ole ollut mahdollista. Samoin ulkomaanmatkoja olen joutunut vähentämään merkittävästi koska rahat eivät riitä kaikkeen.

Velkavuori pienenee hienosti koko ajan eli oikeaan suuntaan mennään. Minulla on yhteensä ulosottovelkaa + muita ulosoton ulkopuolisia velkoja paljon vähemmän kuin monella suomalaisella on pelkästään asuntolainaa. Joten ei kai tässä kuitenkaan ihan huonosti mene vaikka luottotietorekisterin mukaan olenkin paha ihminen.



Toukokuu ei tarjonnut yllätyksiä. Palkasta ulosmitattiin tämän hetken normaali summa 1 328,54 euroa. Rahojen kohdistamisessa eri veloille oli sentään jotain pientä yllätysmomenttia. B2 Impactin (ex. ok-perintä) velalle kohdistui jälleen rahaa 283,73 € - yhteensä jo 3 215,76 euroa osunut tänne tänä vuonna. Weststarin velalle meni pikkusumma 95,51 € ja Lowellin viimeiseen velkaan jaettiin 949,30 euroa.


Kesäkuussa on tiedossa numeroiden valossa mielenkiintoisempi postaus. PRA pitäisi tippua kokonaan pois listalta, kun saan maksettua sovitusti kolmannen erän maksusuunnitelmaa. Lisäksi kesäkuussa maksetaan kesälomarahat, joten ulosmitattava summakin piätisi olla suurempi.

Tällä herkellä alkuperäistä ulosottovelkaa on jäljellä enää 38,1%. 2019 vuoden puolivälistä alkaen olen maksanut ulosottoon yhteensä 132 096,44 euroa. Omasta mielestäni olen aika hyvin suoritunut tästä urakasta.

Toivottavasti vielä tämän vuoden puolella oikeusprosessitkin etenevät muutamien lainojen takaisinperinnän kohdalla, olisi mukava saada näitäkin päätökseen.

maanantai 27. huhtikuuta 2026

Ulosotto huhtikuu 2026 - normipäivä ja seuraava taktinen siirto

Aika päivittää ulosoton luvut huhtikuun ulosmittauksen jäljiltä. Maksujen osalta tilanne oli täysin normipäivä.


Palkasta meni ulosottoon 1 328,54 euroa. Koko summa kohdistettiin B2 Impactin (ex. OK perintä) yhdelle velalle. Tälle velalle on osunut tänä vuonna hyvin maksuja ja velkaa on nyt jäljellä enää 1 354,46€, kun vuoden alkaessa summa oli vielä 4 206,86 euroa. Ennusteideni mukaan tämä yksittäinen velka tulee kuitatuksi vielä tämän vuoden puolella nollaan.



Edellisen ulosmittauksen jälkeen uutta korkoa on ehtinyt kasvaa 302,36 €, joten ulosmittauksen myötä todellinen velkamäärä pieneni 1 026,18 euroa.


Kokonaisuudessaan ulsooton alkupotista on nyt hoidettu pois 61,31%. Urakka etenee hitaasti mutta määrätietoisesti.


Mitä seuraavaksi? Otsikossa viittaamani taktinen siirto liittyy PRA:n velkaan. Tein heidän kanssaan maksusopimuksen ja kolmen maksetun erän jälkeen he peruuttavat velan ulosotosta. Ensimmäinen erä on nyt maksettu, joten kesäkuun lopussa tämä +6 000 euron velka putoaa pois näiltä listoilta. Jos kaikki menee suunnitellusti niin kesäkuun lopussa ulosoton velkasaldo on enää noin 57 000 euroa.

Tämän myötä on syytä arvioida uudelleen myös koko ulosoton päättymistä. 6 000 euron vähennys tulee nopeuttamaan projektia muutamalla kuukaudella. Tämän hetken arvio ulosoton päättymisestä on helmi-maaliskuu 2029.


Tsempit kaikille velallisille. Muistakaa että elämä on kivaa!

Ulosotto kesäkuu 2026 - 2/3 etappi saavutettu

Jes, kesäkuulla veloille tapahtui paljon kuten toivoinkin.Palkkaa tuli mukavasti, PRA:n velka lähtee maksusuunnitelman myötä pois ulosotosta...